Lokale handelaar moet in no time online volwassen worden door corona.

    Odoo Webshop
Lokale handelaar moet in no time online volwassen worden door corona.

Nu winkeldeuren voor onbepaalde duur op slot blijven, moet de lokale handelaar in no time online volwassen worden. De helft van de handelaars staat daar nog nergens en moet opboksen tegen mastodonten als Bol.com.


Vlak bij het Gentse Gravensteen baat de 32-jarige Eva Van Der Gucht de wijnbar- en winkel Evín uit. Een webshop stond op haar to-dolijst, de lancering was gepland voor mei. Maar toen het openbare leven in de week van 16 maart lamgelegd werd, wist Van der Gucht dat ze moest schakelen.


De webshop ging in allerijl live. Van der Gucht leverde sindsdien al 360 pakketjes thuis. Ze doet het allemaal zelf, op de fiets, zes uur per dag, vijf dagen per week. ‘Ik heb respect gekregen voor pakjesleveranciers’, zegt ze. ‘Maar de zon schijnt en anders zou ik toch tijd overhebben.’ 


Evín was, met hulp van een bevriende webdeveloper en grafisch designer, enigszins voorbereid op de digitale toekomst. Maar zelfs dan staat Van der Gucht versteld van de kolossale uitdaging die de shift naar online inhoudt. ‘Ik steek er veel tijd in. In het uitstippelen van de fietsroutes, in het wisselen van de foto’s als wijnen uit Italië of Spanje niet meer in stock zijn, in de berichtjes op de chatfunctie die mijn webshop heeft.’


Van der Gucht is niet de enige die halsoverkop aan de e-commerce moet, blijkt uit een bevraging van de kleinhandelsfederatie Unizo bij 600 leden - alleen winkels waar je geen voeding kan kopen. Slechts 30 procent van de bevraagden gaf aan een goed uitgebouwde webshop te hebben, 20 procent doet het met alternatieve online kanalen zoals mailings of een Instagram-pagina.


(bron : De Tijd)

Belg bestelt meer dan ooit online !